Spørgsmål & svar

Her har vi samlet en række af de spørgsmål, der oftest bliver stillet – både til det helt lavpraktiske sygeplejearbejde og til de mere overordnede og generelle ting (fx lovgivning, typiske scenarier og lign.). Forhåbentlig kan du finde svar på dine spørgsmål her. Og ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os på mail eller telefon. 

Demens

Nej, det kan man ikke. Har man en pårørende, som er dement, så er det bedste, man kan give, en sygeplejerske med erfaring inden for demens. Den demente vil få en-til-en pleje og stimulering og vil dermed opleve ro og tryghed. Og det vil betyde, at de mange stimuli og daglige udfordringer kan håndteres langt mere menneskeligt og hensigtsmæssigt og med respekt for den enkelte.

Alt! Demente er meget følsomme, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på en lang række ting. Vi vil opfordre dig og din familie til, helt gratis, at booke et møde med os. Vi har sygeplejersker, som er specialister i demens, og de vil over et par timer, hvor vi byder på lidt at drikke, fortælle om de forskellige demenstyper – men vigtigst af alt vil de fortælle om, hvordan vi arbejder med demens og anbefaler, at man tilrettelægger dagen/livet sammen med et menneske med demens.

Det er en opgavetype, vi har haft flere af, så ring endelig til os. Der findes ikke en opskrift på, hvordan det skal håndteres, den rigtige løsning er individuel i hvert tilfælde.

Lidt mindre sygeplejeopgaver

Ja, det kan vi sagtens. Vi har en pakke til alle ny-opererede, uanset operationstype. Den består af tre besøg og et mobilnummer til vores sygeplejerske. Vi kommer den dag, du er udskrevet, og snakker med dig og måske din pårørende. Vi tjekker forbinding, smerter og giver råd til bad, bevægelse, kost, og hvad du i øvrigt skal være opmærksom på. Vi kommer igen 3-4 dage senere og følger op, og når du skal have fjernet sting, clips eller agraffer, så ordner vi også det. Vores besøg kan sagtens foregå på din arbejdsplads, universitetet, eller hvor du ellers måtte være.

Ja det gør vi. Vi ved nemlig, at det kan være et stort ansvar at have en god ven eller et familiemedlem med til fest, som kræver lidt mere end blot en hånd til at komme op af stolen. Vi hjælper med det hele: mad, væske, toiletbesøg, en tale og en skål. Vi vil gerne være med helt fra start, dvs. vi møder op i hjemmet og gør klar til turen. Vi tager med i bil/taxa eller anden transport og er med under hele festen. Vi kører også med retur og hjælper med de ting, der skal gøres, så dagen bliver 100 % fuldendt.

Det kan vi sagtens. Vi vil få brug for en oversigt over den medicin, som din egen læge eller hospitalet har ordineret. Når vi har den, kan vi hjælpe dig med at få styr på medicinen. Nogle gange er det en stor hjælp med doseringsæsker. Dem tager vi gerne med.

Ja, det kan vi. Vi har det udstyr, der skal til for at fjerne sting – på samme måde som det bliver gjort hos din egen læge. Hvis du skal have fjernet agraffer, som er en slags clips, skal du dog have en tang med fra hospitalet.

Ja, det kan vi sagtens. En helt almindelig forbinding efter en operation skifter vi uden problemer. Vi har masser af produkter, vi kan bruge, så det skal du ikke tænke på. Er der tale om et længere forløb, har du måske en sårplejeplan med fra hospitalet eller din egen læge. Den følger vi naturligvis, og vi tager gerne en snak med den afdeling, du er udskrevet fra, hvis der tilstøder komplikationer.

Når man bor på plejehjem

Mange ældre mister fornemmelsen af tørst, og i perioder kan de også miste appetitten. Det er helt naturligt, og er det for en kort periode, skal du ikke være nervøs. Men det kan også skyldes ensomhed, eller at han på plejehjemmet sidder ved siden af ældre, som måske har svært ved at styre kniv og gaffel. Vi kommer gerne med lidt lækker mad, tager din far med på stuen og spiser og hygger sammen med ham. Vi hjælper også gerne ved egentlig væsketerapi, dvs. kommer hver dag over noget tid og hjælper ham med at få noget at drikke. Det er somme tider nemmere, når man har god tid og kan sidde stille og roligt sammen.

Ja, det vil vi. Det er faktisk noget af det, vi som sygeplejersker er allerbedst til! Hos Trolle Care sætter vi en meget stor ære i at kunne tilbyde den ældre al tænkelig værdighed, og her hører en god personlig hygiejne og det at komme ud og se verden selvfølgelig med.

Vi oplever altid, at personalet på plejehjemmet tager pænt imod os. De ved godt, at de ikke har så meget tid, som de kunne ønske sig, og derfor er de glade for, at den ældre vælger at købe lidt ekstra pleje. Vi samarbejder altid rigtig godt omkring den ældre.

Er man bosiddende på et plejehjem, så har man lejet en bolig, og derfor bestemmer man selv, hvem man har på besøg, og om man fx vil købe ekstra sygepleje. Det kan være, at der er brug for ekstra pleje i en periode om natten. Det kan også være, at man gerne vil i bad hver dag eller en tur ud i den friske luft. Alt det og meget, meget mere må man købe, selvom man bor på et plejehjem.

Når man ikke vil på plejehjem

Alt i denne verden skal jo helst ske ad frivillighedens vej. Og selv at vælge, hvor man skal bo, må være at betragte som en menneskeret. Alligevel kan man godt – fx som dement – blive så sløj, at man ikke længere kan skelne mellem godt og skidt.

Vi anbefaler altid, at man ”trækker gardinerne fra vinduet” og spiller med åbne kort. Nogle gange kan det hjælpe at starte med blot at komme på besøg. Måske spise med en aften, være med i løbet af dagen m.m. Det kan øge trygheden ved det nye sted og tilliden til personalet. Andre vælger at købe os med, dvs. vi kommer på plejehjemmet en eller flere gange om ugen og aflaster, hygger, stimulerer og adspreder i de nye og fremmede omgivelser.

Når en forælder eller ægtefælle ikke vil på plejehjem, og livet i hjemmet skal fortsætte på betryggende vis, så stiller det nogle krav til den pårørende, til familie og til venner – og det kræver rigtig meget planlægning sammen med fagligt personale. Det er vigtigt at skabe nogle faste og trygge rammer, hvor begge ægtefæller kan trives. Og det kan heldigvis godt lade sig gøre. Men det kræver god planlægning og den rette indstilling.

Når man køber privat sygepleje

Det firma, du køber sygepleje hos, skal være registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed. Firmaet skal være registreret, for at du kan være sikker på, at firmaet lever op til et sæt regler om kvalitet og dokumentation i plejen og dermed overholder gængs lovgivning. Spørg ind til, om firmaet kan dokumentere, at de er registreret i Styrelsen for Patientsikkerhed, eventuelt med en rapport fra et tilsyn. Det er vigtigt for din sikkerhed!

Det firma, du køber sygepleje hos, skal have en lovpligtig erhvervsforsikring. Den er vigtig, hvis noget går i stykker, eller hvis sygeplejersken begår en faglig fejl/forseelse og får brug for at søge en eventuel erstatning til dig. Bed om at få dokumentation for erhvervsforsikring. Har firmaet ikke en lovpligtig erhvervsforsikring, så er sygeplejerskerne ikke dækket, og det betyder, at hvis der sker en ulykke, eller der bliver begået en fejl i dit hjem, så er det firmaet, som skal yde erstatning, og det kan kun de færreste.

Samarbejde med pårørende

Vi dokumenterer to steder.

Vi har dels en mappe, hvor vi dokumenterer alle de sygeplejefaglige opgaver/aktiviteter/opgaver, vi har. Den er til brug, hvis der opstår tvivl eller komplikationer. Så vil læger og andre samarbejdspartnere kunne se, hvad vi har foretaget os. Den mappe skrives ud fra principperne om tavshedspligt.

Men vi bruger også en helt almindelig kinabog, hvor vi skriver lidt om de ting, vi laver sammen med klienten, og om hvordan dagen har været. Samtidig opfordrer vi familie og venner til også at skrive, hvad der sker. Er det en dement klient, vi passer på, så er det godt at læse højt og lige opsummere, hvad der er sket – det er en god stimulering at tale om noget godt, som er sket for nylig, og samtidig følge med i livet omkring den ældre/syge.

Det er aldrig særlig behagligt at blive inddraget i familiestridigheder. Det er slidsomt for alle parter og især for klienten. Men vi gør ikke andet end at lytte, være til stede og opfordre til samarbejde, og vigtigst af alt; vi tager ikke parti.

Vi har tavshedspligt, og det tager vi meget alvorligt. Med mindre klienten er indforstået med, at vi udveksler personlige informationer med de pårørende, eller der er indgået værgemål, må vi ikke dele den slags oplysninger om klienten. Langt de fleste klienter ønsker dog pårørende inddraget, så vi oplever aldrig, at der er problemer.

For de klienter, som både er tæt forbundet med, men også afhængige af pårørende, er det utroligt vigtigt, at vi inddrager og samarbejder med de nærmeste pårørende. Pårørende har ofte en indsigt og nogle svar vedr. klienten, som er værdifulde for os, og derfor lægger vi altid et stort stykke arbejde i at etablere et godt og tillidsfuldt samarbejde med de pårørende.

Må man købe privat sygepleje, når ...?

Ja, det må man gerne. Det er en kendt sag, at der er travlt på de danske sygehuse, og pleje og omsorg er derfor ikke altid fyldestgørende. Man må gerne købe privat sygepleje som et supplement til hospitalets tilbud. Vi blander os naturligvis ikke i behandlingen, men vi hjælper dig eller din nærmeste godt igennem en indlæggelse. Vi tager altid kontakt til afdelingens ledelse og informerer dem om, at vi er der – så er der rene linjer, og det er det bedste udgangspunkt for et samarbejde.

Ja, det må man gerne. Fysioterapeuten blander sig naturligvis ikke i behandlingen, men arbejder stille og roligt med fokus på fysiske udfordringer og fremskridt. Vi tager altid kontakt til afdelingens ledelse og informerer dem om, at vi er der – så er der rene linjer, og det er det bedste udgangspunkt for et samarbejde.

To top